Casestudy: van onbekende in de inbox naar 5 boekingen
Hoe een warme e-mailreeks 5 nieuwe klanten opleverde voor acupuncturist Anna
Je hebt net de praktijk overgenomen van een gepensioneerde acupuncturist. Een vakman met een volle agenda en een loyale klantenkring. En dan mag jij jezelf voorstellen aan zijn mailinglijst. Ze kennen jou niet en ze zijn hem gewend. En acupunctuur is nou niet echt een impulsaankoop, maar een kwestie van vertrouwen.
Dat was de situatie van Anna, een acupuncturist bij Annatomie. Ze kreeg de klantenlijst bij de overname van de praktijk. Ruim 200 mensen. Geweldig, maar ook koud. En dus werd ik erbij gehaald voor wat ik het allerliefste doe: het schrijven van ijzersterke copy.
Een koude lijst met warme potentie
Anna heeft alle kennis en kunde in huis en is er klaar voor om die naalden te zetten. Maar de connectie met de mensen in die inbox ontbrak nog. En juist in een vak waar het draait om zachtheid, lijf en vertrouwen wil je alles behalve schreeuwen en opdringen.
Samen maakten we een reeks van drie e-mails, verspreid over een paar weken. Het doel was om kennis te maken, te verbinden en (hopelijk) een afspraak bij haar te boeken. Naar zijn oude klanten, voor haar nieuwe praktijk. Persoonlijk en met een warm hart.
➡️ Mail 1: wie is Anne, wat drijft haar, en waarom heeft ze voor dit vak gekozen?
➡️ Mail 2: wat kun je verwachten van een behandeling bij haar? Wat maakt haar anders?
➡️ Mail 3: zachte reminder met een kortingscode voor een eerste afspraak.
En de cijfers liegen er niet om
De resultaten van de e-mailreeks zijn he-le-maal fijn. Laat ik maar meteen met de deur in de cijfers vallen:
Mail 1
Openratio: 43,6%
Klikratio: 4,4%
4 nieuwe klanten
Mail 2
Openratio: 40%
Klikratio: 4,6%
1 nieuwe klant
Mail 3
Openratio: 33,5%
Klikratio: 1,6%
Geen extra afspraken, maar wel extra zichtbaarheid en vertrouwen
Totaal: 5 nieuwe klanten uit een lijst van 204 mensen. Dat is meer dan 2% conversie. Voor een dienst die draait op vertrouwen, nabijheid en fysieke aanwezigheid is dat rétegoed. En dat dus zonder dure campagne of advertenties, maar met goeie copy en een strategie.
*APPLAUS*
Waarom dit werkte?
Copy is verbinding in tekst. Vertrouwen in je inbox. Mensen kopen niet je dienst, maar wat het voor hun doet. Koppel daar jouw eigen energie en verhaal aan en ze kopen veiligheid, rust en het resultaat van je dienst; in dit geval minder pijn, meer ontspanning, meer energie en nog veel meer voordelen van acupunctuur.
De cijfers zijn prachtig, maar de connectie, het vertrouwen en een goede start voor een nieuwe praktijk zijn mooier.
Copy is een brug tussen jou en je klant, maar die brug moet met zorg gebouwd worden. Alleen dan durven mensen er overheen te lopen. Laat het nou mijn vak zijn om die brug te bouwen.
Wat kun jij hieruit meenemen?
E-mailmarketing sterft uit? Zeker niet. Een slimme en strategische e-mailreeks is nog steeds goud waard.
Heb je een klantenbestand, maar hoor je daar niks meer van? Wil je op een manier die bij jou past meer zichtbaarheid, meer boekingen of meer verkoop?
Ik help je er graag bij. Als copywriter voor l(i)efhebbers zorg ik dat jouw woorden in inboxen belanden met een persoonlijkheid van jewelste en dat ze klanten opleveren. Mijn inbox is open en de reactietijd is snel.
Laat hier wat van je horen!