Als jouw copy iedereen aanspreekt, raakt het niemand

Waarom jouw teksten (nog) niet verkopen
en wat je daaraan doet

‘Laten we de koers veranderen’....

Dat stond bovenaan m’n homepage. In KOEIENLETTERS. Super strategisch geplukt uit m’n brandstory. Lekker vaag, lekker diep, lekker Claire. Dacht ik.

Tot Carolien Vennema (a.k.a. sales queeeeen) me tijdens een digitale koffieklets even een spiegel in m’n gezicht drukte.

Jij wilt toch dat mensen jou als copywriter inhuren? Waarom zouden ze dan ineens de koers willen veranderen? Ze hebben hun koers allang bepaald. Ze zoeken iemand die dat verhaal vertelt Iemand zoals jij.

Auw.

Maar ze had natuurlijk gelijk. Mijn slogan sprak vooral mezelf aan, maar verder geen ene hond. Letterlijk niemand ging hier ‘ja’ op zeggen, behalve ik. 

Wat brave teksten je kosten (naast klanten)

Dit is precies wat er misgaat bij veel ondernemers. Vooral bij de vrouwen-met-missie waar ik zo dol op ben. Ze zijn briljant in wat ze doen, liefdevol, kundig, creatief en sterk.

Maar wanneer ze zichzelf willen verwoorden, gaat het dus regelmatig mis.

  • Ze houden het veilig

  • Ze praten vooral over zichzelf

  • Ze willen niemand afschrikken

  • Ze vermijden alles wat te uitgesproken is

  • Ze eindigen met teksten die van iedereen kunnen zijn

Kortom: brave brei. Goedbedoeld, netjes, maar volstrekt inwisselbaar.

En in een wereld waar mensen in 0,2 seconden beslissen of jij het waard bent om op te klikken is dit dus hartstikke dodelijk. Dat gold dus voor mijn slogan.

Wat je nodig hebt is copy met gevoel

Teksten die:

  • Jouw klant direct raken waar het pijn doet, maar ook waar ze van  dromen.

  • Zonder schaamte zeggen waar het op staat.

  • Niet alleen leuk en mooi klinken, maar ook daadwerkelijk verkopen.

  • Oprecht klinken. Zoals jij, maar dan met twee biertjes op.

Mensen kopen namelijk geen diensten, ze kopen vertrouwen en verlangen. 

Maar hoe doe je dat dan?

In ieder geval niet door je homepage vol te plempen met ALLES wat je doet.Ook niet door een ‘Over mij’-pagina te schrijven die over je cavia’s, je hobby’s in je tienertijd en je huidige passie voor larpen gaat (tenzij dit allemaal gelinkt is met wat je nu doet, dan: rock on). En dus ook niet door een slogan te verzinnen waar je zelf wel warm van wordt, maar je klant niks, noppes, nada aan heeft.

Wat dan wel?

  • Weet wie je raakt. Niet iedereen hoeft je klant te zijn.

  • Spreek hun taal. Maar wel in jouw stem.

  • Laat jezelf zien. Je echte persoonlijkheid en niet alleen je logo of je dienst.

  • Kies positie. Je mag schuren en opvallen. En je mag ook 'nee’ zeggen.

Hoe ik dat aanpak?

Ik werk anders dan andere copywriters. Ik werk niet met een intake van 27 pagina’s (het zijn er iets minder), ik copy-paste niet uit ChatGPT, en ik maak ook geen absurde en onhaalbare beloftes als  “x klanten in y dagen”. Bah.

Wat dan wel?

Echte gesprekken. We graven naar je verhaal en ik stel vragen waar je moeder nerveus van wordt. Vervolgens vang ik de woorden die jij zelf nog niet had gevonden.

Copy met ballen en gevoel. Teksten die je klant begrijpt, voelt en bij de lurven grijpt. Ze schreeuwen niet, maar fluisteren precies de juiste toon. 

En dan schaven, schaven, schaven tot het klopt en tot jij zegt: ‘ja, dit ben ik.’

Copy mag een schop onder de kont zijn

(Met liefde en glitter)

Ik geloof in teksten die verkopen en je trots maken, omdat ze strategie en ziel bevatten.

Ziel is wat je klant voelt voordat ze je prijskaartje ziet. Ziel is wat blijft hangen als ze drie tabs verder zijn. Ziel verkoopt op een manier die past bij wie jij bent.

Brave copy is zooo 1990

Wil jij copy die eindelijk doet wat jij wilt dat het doet? Mijn inbox is open, mijn laptop staat aan, mijn brein is wakker en m’n pen staat te popelen om jouw verhaal te vangen.

Stuur me een bericht.

Vertel me waar je mee worstelt of waar je van droomt. Dan maak ik van jouw woorden wat moois.

Next
Next

Casestudy: van onbekende in de inbox naar 5 boekingen